Corina Ozon Connections, Curaj si reinventare

Despre un drum de la Baroul București la jocuri pe calculator în Canada

AdAstra_LansareRecipearium_2017        Un cuplu de tineri, după mai multe încercări de a-și găsi drumul, a decis să pornească în urmă cu 14 ani în aventura emigrării. Avocați la Baroul din București, graphic designer și Art director la revistele Playboy și Tabu, el – scriitor de romane SF, publicat în Europa și pe continentul nord-american, în prezent creatori de jocuri pe calculator în Canada. Vali și Costi Gurgu au realizat că poți învăța la orice vârstă, pentru că ei asta fac și acum. Dar cum și când au avut timp să facă atâtea lucruri din domenii diferite și care au fost provocările? Mi-a povestit Costi pe îndelete, chiar din momentul în care au absolvit facultatea și și-au depus dosarele la Barou. Însă, deși nu le lipsea niciun document, au aflat că încă erau pe lista de așteptare. „Avocata care ne luase ca stagiari, ne-a intrebat daca am dat “ceva” la depunerea dosarului. Daca am respectat “traditia”. Doua zile mai tirziu, in biroul asistentei administrative a Secretarului Baroului era un buchet masiv de flori, bomboane si bauturi scumpe oferite de avocata “noastra”, si noi ne-am putut lua hirtia de membri ai Baroului Bucuresti. Dar o pornisem cu stingul—nu aveam pe nimeni care sa garanteze pentru noi in sistemul juridic romanesc, iar avocatei care ne luase ca stagiari ii dovedisem ca eram doar niste tineri naivi. Un an mai tirziu, in 1996, neplatiti nici macar o singura zi pentru munca noastra, pusi in fata unor situatii absurde si fara iesire, am decis ca vrem sa facem altceva cu viata noastra.”, își amintește Costi.  Se pare că nu a fost un eșec, ci un impuls de a începe o altă etapă. „Asa ca am plecat in Anglia cu gindul sa facem un masterat in Dreptul Maritim (care ne gindeam noi ca o sa ne asigure o nisa unde putem sa lucram fara sa ne “murdarim”. Asta era inainte ca Romania sa “piarda” flota romaneasca comerciala). Ne-am inscris la Westminster College in Londra, la un certificat de engleza pentru Drept si Finante. Cum era “Open Day” la colegiu, am vizitat si prezentarile altor departamente. La unul dintre ele numit “Graphic Design and Digital Imaging” am asistat cu gura cascata la minunile pe care le facea profesorul de “Digital Imagining” in Photoshop. Individul ne-a observat si a intrat in vorba cu noi. I-am spus care ne sint intentiile. Dar era evident ca ne placuse mult demonstratia lui, asa ca in final ne-a convins sa-i luam clasa lui de “Introduction to Digital Imaging” doar pentru placerea noastra. Trei ani mai tirziu am luat diploma de “Graphic LectureYorkUniversity2018Design si Digital Imaging” si ne-am intors in Romania cu o noua profesie.” 

De aici, a început o carieră în grafică și în scriitură, deoarece Costi publicase și în țară niște texte SF. „La intoarcere in Bucuresti am aflat de la prieteni scriitori ca Dan-Silviu Boerescu, critic literar, conducea cenaclul de la Muzeul Literaturii si il deschisese si scriitorilor comerciali (science fiction, literatura fantastica, politista, etc.). M-am dus intr-o seara la cenaclul Muzeului si m-am prezentat lui Boerescu. “Stiu cine esti,” mi-a zis el. “Ai ceva nou scris? Ca in ultimii trei ani, cit ai stat in Londra, n-ai mai publicat nimic.” Dupa ce am trecut peste uimirea ca un nume ca el putea sa stie de mine si in asa detaliu, i-am spus ca tocmai terminasem de scris un nou text. O nuvela intitulata “Ciuma de sticla”. “Trimite-mi-o sa o citesc, sa vad daca te pot invita la cenaclu cu ea.” A doua zi am primit invitatia de a citi “Ciuma de Sticla” in cenaclul Muzeului Literaturii. A fost un mare si neasteptat succes al unei piese de science fiction intr-un cenaclu de literatura realista. In seara aceea, Boerescu mi-a devenit agent literar. O luna mai tirziu, m-a angajat la revista Playboy, ca graphic designer. MediaPro tocmai semnase contractul cu Playboy Enterprises si singurii angajati erau Dan-Silviu Boerescu – redactor sef, Mihail Galatanu – redactor-sef adjunct, Iulian Puiu – Art Director si eu – Designer. Un an mai tirziu eu devenisem Art Director la Playboy, iar Vali designer si ii dadeam revistei o noua infatisare. Apoi am ajuns Creative Director al grupului MediaPro (Vali – art director), ocupindu-ma si de editura ProLogos, si de asemenea de noua revista Tabu, pe care am creat-o de la zero impreuna cu Alice Nastase si Simona Catrina. La Tabu, impreuna cu Vali, am creat un nou tip de pictorial care a facut revista faimoasa si care a fost continuat si dupa plecarea noastra. Am urmat apoi aceeasi metoda si la pictorialele Playboy si am capatat recunoastere internationala. Vali a devenit un guru al pictorialelor Playboy si Tabu.”

Dar cu toate aceste realizări, soții Gurgu lasă totul în urmă și decid să plece în Canada. „Toata aceasta aventura cu revistele a inceput in 1999. In 2004 am lasat totul in spate si am plecat in Canada. Multi ne-au intrebat cum de-am putut renunta la statutul profesionist si social, si la banii pe care ii cistigam in Romania. Adevarul este ca asa cum in Drept am fost niste “outsiders”, la fel am fost si in design (in Romania). Nu faceam parte din nici o gasca de designeri, toti fiind trecuti pe la Arte Plastice. Nu facusem scoala cu ei, nu ne stiau, nu ne-au acceptat. Cu totii voiau o bucatica din ce creasem noi acolo, si acceptau orice oferta de colaborare le propuneam (am lucrat cu o serie de fotografi, stilisti, make-up artisti, fashion designeri si ilustratori), dar ne vorbeau de rau prin spate, in grupurile lor de “prieteni”. Indiferent cite proiecte am facut impreuna cu orice artist din Romania, n-am fost niciodata acceptati de ei. Si in putinele cazuri cind am avut nevoie de ajutor sau o vorba buna, ne-am trezit singuri, cu toate usile inchise, in ciuda a tot ce le oferisem si dovedisem pina atunci. Mai mult, munca in grupul MediaPro a fost tensionata si frustranta.”, povestește Costi.

 CanConPanel2017Începutul emigrării nu fost ușor și nici lipsit de surprize neplăcute. „In a treia zi de Canada, un grup de spargatori rusi din zona unde inchiriasem ne-a spart apartamentul si ne-au furat computerul, inclusive hard disk-ul pe care aveam portofoliile noastre si o parte din bani (banii pe care nu ii bagasem in banca, ii pastrasem pentru cumparat mobila si altele). Toata munca noastra era pe acel computer. Speranta noastra de a ne angaja repede si in pozitii bune. Noi am ajuns in Canada in aprilie 2004 si in septembrie inca nu ne angajasem, iar banii ne mai ajungeau doar pentru o chirie, dupa care eram in strada. In octombrie, Vali si-a gasit primul serviciu ca si designer la AdFactor Design Studio si a venit cu primul salariu cu o zi inainte de plata chiriei. In ianuarie mi-am gasit si eu o pozitie de designer la editura juridica LexisNexis. Un an mai tirziu predam cursul Digital Design la Humber College si in acelasi timp lucram ca si freelancer, iar Vali a devenit Art Director la un ziar si o revista financiara, unde a ramas pina in prezent. Si bineînteles ne-am mutat din acea zona fatidica. De atunci stam cu chirie intr-un apartament in centrul orasului Toronto, la 5 minute de metrou, de muzee, de campusul UofT (University of Toronto).”

Recipearium_in_BookstoreDar eu am fost curioasă să aflu mai multe despre activitatea de scriitor a lui Costi Gurgu și am fost impresionată de ce mi-a spus. „Eu sint scriitor de fictiune speculativa. Am trei carti publicate in Romania (prima, “Ciuma de Sticla”, este premiata cu premiul Uniunii Scriitorilor, Alexandru Odobescu; iar a doua, “Retetarium”, a cistigat trei premii — Nemira, Vladimir Colin si Kult) si peste 40 de povestiri (publicate in Romania, Danemarca si Anglia), premiate cu 24 de premii nationale. In 2009 mi-am facut debutul pe piata Nord-Americana cu povestirea “Ingeri si Molii” in antologia “Ages of Wonder”, la editura DAW. De atunci am vindut mai multe povestiri la diverse antologii in Canada si Statele Unite, iar in 2017 editura White Cat Publications din Statele Unite mi-a publicat romanul “RecipeArium”. Acest roman este acum, in 2018, finalist la premiile Aurora, care sint premiile nationale canadiene pentru cele mai bune lucrari de fictiune speculativa ale anului.”

TradiciousRomanianBookFair2017Și am revenit la jocuri. De unde până unde au devenit soții Gurgu creatori de jocuri pe computer? Veți vedea că totul are o legătură și că nimic nu e întâmplător. „De cind a fost publicat Reciparium, multi prieteni mi-au spus ca ar vedea un joc video bazat pe roman. Si atunci ne-am gindit ca, pina sa primim vreo oferta din partea unei firme de jocuri video, am putea crea noi un “board game” bazat pe lumea construita in “Retetarium”. Am inceput sa lucram la primul nostru board game anul trecut. Se numeste “Carami” si am terminat faza conceptuala. Dar ne-am dat seama ca pentru un prim joc, “Carami” este putin cam complex. Si Vali a venit cu idea sa creăm un joc mai simplu pentru inceput, un joc de carti inspirat din noul meu roman, pe care tocmai l-am terminat. Noul roman se numeste “Servitude” si este o distopie bazata pe situatia politica internationala de la ora actuala. Asa ca in ianuarie 2018 am pus deoparte “Carami” si am inceput lucrul la jocul de carti “Servitude”. Initial, jocul era destul de sumbru, aproape de spiritul romanului din care se inspira. Ulterior ne-am dat seama ca un joc de carti ar trebui sa fie distractiv, cu atit mai mult cu cit tema – dictatura – simtea nevoia de umor, asa cum stim cu totii din timpul comunismului. Umorul este cel care ne-a ajutat sa ne pastram speranta si sa ne mentinem un spirit sanatos. Am schimbat numele din “Servitude” in “Absolutism” si l-am transformat intr-un joc politic plin de umor. Odata ce o sa il lansam pe acesta ne putem reintoarce la “Carami” cu mult mai multa experienta cistigata.”AdAstra_2018

În prezent, ei se ocupă de jocul „Absolutism” și am vrut să știu cu ce vine diferit față de ce există pe piață: „Absolutism” este un joc de carti similar ca stil de joc cu “Cards Against Humanity” si “Apples to Apples”. Adica se bazeaza pe doua tipuri principale de carti. Unul care contine intrebari/scenarii si altul care contine raspunsuri. Sint multe diferente totusi intre aceste jocuri si “Absolutism”, iar diferenta principala vine de la faptul ca jocul nostru are o tema – dictatura, iar intrebarile noastre sint de fapt scenarii de viata dintr-o dictatura fictiva, la care jucatorii trebuie sa vina cu solutii. Jucatorii au roluri diverse. Cel care citeste scenariul este Seful de Partid.”

Cu o asemenea viață, în permanentă updatare, sigur există și proiecte. Și nu m-am mirat când Costi mi-a menționat niște gânduri legate de cinematografie. „Am vrea ca pina la anul sa avem doua jocuri terminate si lansate: “Absolutism” si “Carami”. Mai avem inca patru idei de jocuri, dar scrisul m-a invatat ca totul trebuie facut cu rabdare si cu atentie la detalii. Asa ca nu o sa ne grabim sa ne mutam la urmatoarele idei pina cind nu le terminam pe primele doua. Unul din aspectele de viata care ne incinta foarte mult in Canada este faptul ca poti sa mergi la scoala toata viata, pina la adinci batrineti, sa studiezi lucruri noi ori sa te specializezi pe anumite profesii. Toate colegile si universitatiile ofera “Continuing Education” (3 ore seara/2 ori pe saptamina) pt adulti. Iar anul acesta, amindoi terminam Cerificatul de User Experience Design. Sper ca la anul sa imi vad al doilea roman, “Servitude”, publicat. Iar intre timp, Vali si cu mine o sa lucram la primul proiect colaborativ pe scris – un scenariu de film. Nu avem inca un titlu, dar premiza este deja stabilita si am inceput sa-i structuram actiunea. Eu am mai scris trei scenarii (“Servitude”, “Red Death” si “Alien Contact for Dummies”) si am fost finalist cu doua dintre ele la citeva concursuri din Statele Unite si semifinalist cu toate la alte citeva concursuri. Mai am inca de lucru pina sa devin profesionist, dar sint pe calea cea buna. Iar Vali, care a terminat Certificatul de Film la George Brown College, este criticul meu cel mai aspru si inspiratia mea in acelasi timp. Era firesc ca la un moment dat sa o conving sa se implice si ea intr-un proiect cinematografic.”

Vali&Costi_2018Vali și Costi Gurgu fac echipă bună împreună în viață. Faptul că ambii au luat deciziile de comun acord la timpul potrivit le-a creat mereu o marjă pe care să poată experimenta și să se replieze în caz de eșec. După cum se vede, ei au știut mereu să meargă la punctul ochit, după propriile reguli, bazându-se pe știința și forțele proprii. Capacitatea mare de reinventare este ceea ce m-a uimit, și sunt convinsă că în mediul lor vor merge mai departe.  Despre Costi și proiecte puteți afla de pe site-urile costigurgu.com și gamesforaliens.com.

Foto arhiva personală Vali și Costi Gurgu

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s